טיפים למועמד/ת לקראת ראיון עבודה
מאמרים השמה וגיוס בשיטת פרואקטיב

לפני הראיון:

שלב הראיון הטלפוני- השלב הראשון בתהליך שעל בסיסו יוחלט האם להמשיכו – לכן אם אינך פנוי לדבר מומלץ לדחות את הראיון.
במידה ושם החברה ידוע לך מומלץ לקרוא על פעילות החברה, ללמוד אותה, לחקור עליה, להיכנס לאתר החברה ולפרסומים אודותיה. איסוף אינפורמציה על גודל החברה ותק,עיסוק מרכזי, לקוחות, ערכים, עסקאות/מצב כלכלי ועוד.
מומלץ לקבל מידע על התהליך מחברת ההשמה: שלבי המיון, מי יראיין/סגנון, החברה/תרבות ארגונית וכו'.
מומלץ להבין את הגדרת התפקיד, הכישורים והדרישות, מקומו בהיררכיה הארגונית, מי המנהל הישיר, האם יש כפיפים ומה תפקידם. יש להשתמש באינפורמציה זו במהלך הראיון בדוגמאות רלוונטיות.
לעבור על קורות החיים ולהכין עצמך לשאלות שישאלו: מה התשובות שנכון לענות, אם פוטרת למשל- מה ההסבר. אם  קיימות קפיצות לא מוסברות מבחינת מקומות עבודה, סיבות למעבר ממקום עבודה אחד לשני. במידה וקיימת התפתחות במקום עבודה כדאי להסביר.
אפשר לתרגל ראיון עבודה עם מכר/בן משפחה מנוסה, הכנה פרונטאלית, "סיפור הראיון" עוזר מאוד להתמקד!!.

 

שאלות הנשאלות בדרך כלל בראיונות

ספר לי על עצמך
 מה הביא אותך למשרה הספציפית?
 תכונות שליליות / תכונות חיוביות )חשוב על מגוון תכונות ועל דוגמאות ההופכות אותן לחיוביות / שליליות בעיניך(
למה אתה מעוניין להחליף מקום עבודה?
 מה גורם לך להאמין שתצליח בתפקיד?
 מדוע פוטרת?
 מדוע לא סיימת את לימודיך / שירותך בצבא וכד'?
מה ממוניך / עמיתיך היו אומרים עליך?
חסרונותיך ויתרונותיך ביחס לתפקיד המוצע
ציפיות שכר

 

ועוד כמה דברים חשובים...

להכין שאלה לסוף כשאתה נשאל "יש לך עוד משהו לשאול?" המטרה להראות עניין בתפקיד ובחברה.
רצוי לישון טוב בלילה, לאכול טוב לפני, לבוא רענן ונינוח.
לא לעשן, לבוש ומראה ייצוגי, סולידי ומכובד.
מומלץ להגיע כרבע שעה לפני הראיון, אם במקרה מאחרים חובה להודיע, הגעה מוקדם מאפשרת מעט "לחוש" את הדינאמיקה בארגון.
להגיע מוכן עם רשימת הממליצים המעודכנת.
להכין דוגמאות להצלחות שמעצימות אותך /כישלונות לשיפור ורלוונטיות למה שמחפשים בתפקיד.

 

בראיון עצמו:

טופס מועמד- ניתן לפני הכניסה לראיון בד"כ והינו חלק חשוב ובלתי נפרד ממנו. יש למלא אותו באופן מלא ורציני.
שפת הגוף הנה משמעותית מאוד בראיון ועליה להיות מותאמת. המראיין יצפה מאיש מכירות, לדוגמה, להיות דינמי, נמרץ, בעל שפת גוף דומיננטית, אך ממטפלת הוליסטית, לדוגמה יצפה לשפת גוף שונה.
יש להקפיד על נושא הטריטוריה. יש מראיינים הרגישים לפלישה לטריטוריה שלהם (למשל, מרפקים על השולחן, קרבה פיזית מוגזמת), לעומת זאת חשוב שלא לשדר ריחוק וקרירות.
להקפיד לחייך,לשדר נועם הליכות, נעימות, חיוביות, הראיון מתחיל גם כשאתה מחכה בחוץ, מומלץ להיות חביב לכל מי שאתה פוגש.(גם למזכירה)
לא ללעוס מסטיק, לא להניח טלפון ומשקפי שמש על השולחן או על המצח, במהלך הראיון חשוב להיות מודע לאופן בו אתה מתנהל ומציג את עצמך גם ברמת שפת הגוף.
את תחילת הראיון תקדיש ליצירת כימיה ראשונית. לעתים המראיין יוצר שתיקה מכוונת במטרה ללמוד את תגובותיך. כדאי להתכונן  לזה ולא לשדר לחץ או בלבול. יש לזכור שלעתים המראיין ינסה לתהות על כושר הביטוי שלך והצגת הדברים ופחות ישים דגש על ההיבט התוכני.
חשוב להיות ממוקד וענייני, לתת דוגמאות שרלוונטיות לתפקיד וממחישות את ניסיונך.
כשנשאלים שאלות- יש לנסות ולמקד את התשובות לתפקיד
חשוב לדבר בצורה ברורה, רהוטה ולהפגין בטחון.
חשוב לא להכפיש את מקום העבודה הקודם ולציין רק את החוזקות של המקום ובמה הוא תרם לך.
בסוף הראיון חשוב להביע התעניינות ולשאול שאלות רלוונטיות לגבי התפקיד והארגון.
ניתן לשאול בסוף הראיון לגבי המשך התהליך. במידה ובמהלך הראיון לא עלה נושא ציפיות השכר מומלץ לדבר על כך בראיונות מתקדמים יותר.

 

המלצה: כדאי לנסות להתנתק מעצמך במהלך הראיון ולדמיין מה היה רואה אדם מבחוץ, איך אתה ממוקם בכיסא, איך אתה מתבונן במראיין, מה תנועת גופך משדרת ועוד. לפי זה יש לנסות להתכוונן ולהתאים את עצמך לסיטואציה.

 

אחרי הראיון:

במידה ונשלחת דרך חברת השמה, עדכן אותה. חברת ההשמה יכולה "לגשש" ולבדוק מול הלקוח את התרשמותו ממך.
במידה וקיבלת פרטים של המראיין ונתבקשת ליצור קשר, עשה זאת במועד המתבקש
אם התבקשת להמתין אז התאזר בסבלנות (יש תהליכים שאורכים זמן).
קבלת תשובה שלילית? מומלץ להבין ולקבל פידבק על מנת ללמוד להבא.
קבלת תשובה חיובית? עברת עוד שלב בדרך למשרה המבוקשת.

חשוב לשמור על הכללים הקודמים גם בשלב הבא. זכור! אתה עדיין בתהליך וסביר להניח שיש מועמדים נוספים מתקדמים.

במידה ועברת שלב, זה הזמן להכין את הממליצים לקראת השיחה שהחברה תבצע מולם. היה ואתה מרגיש שיש נקודה שהם מתלבטים לגביה מומלץ לשקף זאת לממליץ.
במידה ואתה מתקדם בתהליך והתפקיד פחות נראה לך, חשוב להעביר את המסר על מנת לא לייצר חוסר הוגנות ומתוך כוונה ורצון להשאיר רושם טוב ודלתות פתוחות.
במידה ויש הצעה נוספת מומלץ לעדכן על מנת להיות הוגן מול הלקוח ו/או להאיץ את קצב התהליך.

 

שימו לב: מסמך זה הינו בגדר המלצות בהסתמך על הידע והניסיון של צוות פרואקטיב משאבי אנוש. אין חובה לנהוג לפיהם, חשוב שתעשו תמיד מה שאתם מרגישים שנכון לכם!

חזרה לרשימת המאמרים
צרו איתנו קשר
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם!